Terdapat beberapa alasan yang boleh dibincangkan bahawa manusia lebih sesuai menjadi Vegetarian berbanding memakan daging melalui proses tubuh manusia. Cuba anda perhatikan perbezaan antara makhluk Herbivor (Haiwan pemakan tumbuh-tumbuhan dan makhluk Karnivor (Haiwan pemakan daging). Anda pasti dapat melihat kesesuaian manusia sama seperti Herbivor atau Karnivor.

Mari kita bincangkan bersama.



Pertama - Mulut
Mulut manusia terbuka kecil manakala mulut haiwan pemakan daging seperti Harimau terbuka dengan lebar sehingga segumpal daging yang besar boleh masuk ke dalam mulutnya.

Kedua - Susunan Gigi
Manusia mempunyai gigi seri dan gigi geraham. Gigi seri berfungsi untuk memotong makanan, manakala gigi geraham pula berfungsi untuk menghancurkan dan mengunyah makanan, sama seperti haiwan Herbivor. Haiwan pemakan daging pula memiliki gigi taring yang panjang, kuat dan tajam yang berfungsi untuk memotong dan mengoyakkan daging.

Ketiga - Gerakan Rahang
Gerakan rahang haiwan pemakan daging searah membuka dan menutup. Manakala, haiwan pemakan tumbuh-tumbuhan memiliki 3 gerakan rahang yang berbeza iaitu menegak, ke atas dan ke bahagian sisi atau bahagian sisi depan dan belakang, ianya sama seperti gerakan rahang manusia.

Keempat - Usus
Haiwan pemakan daging mempunyai usus kecil yang pendek dan usus besar yang sangat pendek , lurus dan licin. Manakala haiwan pemakan tumbuh-tumbuhan memiliki kapasiti perut yang lebih besar dengan bahagian-bahagian yang lebih rumit. Sebagai contoh, perut ternakan peliharaan berlipat-lipat, usus kecilnya sangat panjang dan licin. Usus manusia tidak terbentuk seperti pemakan daging, tetapi sama seperti haiwan pemakan tumbuh-tumbuhan.

Kelima - Jalur peluh
Haiwan pemakan tumbuh-tumbuhan berpeluh melalui kulit sama seperti manusia. Manakala peluh haiwan pemakan daging keluar melalui mulutnya. Air liur manusia mempunyai enzim Ptialin, sama seperti pemakan tumbuh-tumbuhan. Enzim tersebut digunakan untuk menghadam tepung dan air beras. Manusia minum air dengan cara menghisap atau ,menyedut, sama seperti haiwan pemakan tumbuh-tumbuhan. Manakala, semua haiwan pemakan daging minum air dengan menggunakan lidah. Garam hempedu pada manusia sama seperti haiwan pemakan tumbuh-tumbuhan.



Sudah jelas bukan?
Manusia dijadikan bukan sebagai pemakan daging. Ini bermakna, tidak hairan lah jika banyak penyakit timbul akibat memakan daging seperti penyakit jantung, kanser, strok dan darah tinggi. Ilmu pengetahuan telah lama membuktikan bahawa makanan vegetarian boleh mencengah penyakit-penyakit tersebut.


Sekian.


Terima kasih kerana sudi membaca ilmu kesihatan ini. Jangan lupa menghantar komen anda.

Sekiranya anda ingin mendapat artikel kesihatan melalui email setiap kali saya kemaskini entry blog ini, anda boleh mengisikan nama dan email anda di dalam borang di bawah. Terima kasih.



Tidak mahu terlepas artikel
kesihatan daripada
KLIK TO SIHAT?
Ingin menjadi pembaca setia
KLIK TO SIHAT?
Sila isikan nama dan
alamat emel anda SEKARANG!
NAMA :
ALAMAT EMEL :
TIADA Spam.
Saya sangat menghormati
privacy anda.



0 Ulasan

PENAFIAN

Hakcipta terpelihara 2017. Setiap yang ditulis di ZONE KLIK TO SIHAT merupakan ilmu pengetahuan mengenai kesihatan dari pelbagai sumber dan rujukan dari internet mahupun buku-buku panduan berkaitan dengan kesihatan. Penulisan, panduan,tutorial dan pembelajaran di dalam bolg ini bukanlah satu arahan atau saranan dari pihak profesional. Penggunaan ilmu atau pembelajaran dari isi kandungan blog ini adalah bukan seratus peratus muktamad.Pihak ZONE KLIK TO SIHAT tidak akan bertanggungjawab atau jaminan terhadap ketidak-lengkapan dari setiap panduan,tutorial dan pembelajaran yang ditulis di dalam blog ini sama ada tersurat mahupun tersirat. Setiap penulisan yang ada di dalam blog ini kemungkinan terdapat informasi yang sudah dikemas kini dari pihak sumber dan rujukan. Pihak ZONE KLIK TO SIHAT tidak akan bertanggungjawab atas risiko mendapat informasi yang belum dikemas kini terutamanya di artikel yang lepas-lepas. Pihak ZONE KLIK TO SIHAT berhak untuk mengubah atau memperbaharui informasi di dalam blog ini setiap masa.


Sofinah Lamudin - ZONE KLIK TO SIHAT.