Ahad, 7 September 2014

#07 : Tubuh Ideal? Tidak perlu menyiksa Diri

Memiliki tubuh ideal memerlukan usaha yang keras. Ramai juga dalam kalangan kita yang menyeksa diri untuk memiliki tubuh ideal di luar sana. Sebenarnya, terdapat beberapa tips untuk mendapatkan tubuh ideal dengan mudah.



Antaranya ada seperti yang berikut :-

1. Nikmati Makanan

Nikmati makanan anda seperti biasa asalkan anda tahu waktu yang tepat untuk anda makan. Bukan dengan terlalu makan dan makan dan makan tidak henti-henti. Makan jika ketika lapar sahaja.

Maksud menikmati makanan di sini adalah makan ketika tubuh badan perlukan sahaja. Makan untuk kenyang dan tenaga.

2. Berhati-hati ketika memilih makanan di pesta

Kadang-kadang, majlis yang menjemput kita adalah waktu malam. Anda tahu bukan, malam adalah waktu yang kurang tepat untuk memakan makanan yang berlemak dan terlebih tenaga. Malam adalah waktu di mana kita tidak menggunakan tenaga yang banyak seperti pada waktu siang.

Malah, semua orang tahu bahawa..Malam adalah waktu untuk tidur. Cara terbaik untuk mengawal rasa makan yang melampau ketika di pesta adalah dengan mengenyangkan perut terlebih dahulu.

Oleh hal yang demikian, kita tidak akan terlajak makan di pesta itu.


4. Mulai Dengan Sup

Ketika makan di restoran pilih sup sebagai makanan pembuka. Hal ini dilakukan agar perut mudah terasa kenyang sehingga tidak tergoda memilih makanan lain dengan amaun yang banyak.

5. Duduk di Meja Makan

Terdapat fakta bahawa makan di depan televisyen akan mudah membuat perut merasa lapar. Biasakan diri makan di meja makan dan fokuskan kepada makan anda sahaja ketika makan agar kenyang pada waktu nya.

6. Memulakan dengan air suam.

Selain daripada sup, memulakan makan dengan minum air juga adalah salah satu tip untuk merasa kenyang. Tunggu beberapa minit selepas minum baru lah teruskan dengan menjamah makanan. Hal ini dapat membantu perut cepat terasa kenyang.

Penelitian menunjukan meneguk satu gelas air minum sebelum makan adalah sangat efektif menurunkan berat badan.

7. Jangan Simpan Makanan Manis

Jangan kerap atau kalau boleh jangan mengambil makanan yang manis.

8. Mulakan sekarang juga!

Dengan membaca sahaja tidak mungkin anda akan mendapat tubuh yang ideal itu. Maka, terus bertindak sekarang juga!

Bertindak memberikan anda keputusannya!


Sekian.


Terima kasih kerana sudi membaca ilmu kesihatan ini. Jangan lupa menghantar komen anda.

Sekiranya anda ingin mendapat artikel kesihatan melalui email setiap kali saya kemaskini entry blog ini, anda boleh mengisikan nama dan email anda di dalam borang di bawah. Terima kasih.


Tidak mahu terlepas artikel
kesihatan daripada
KLIK TO SIHAT?
Ingin menjadi pembaca setia
KLIK TO SIHAT?
Sila isikan nama dan
alamat emel anda SEKARANG!
NAMA :
ALAMAT EMEL :
TIADA Spam.
Saya sangat menghormati
privacy anda.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih kerana sudi menghantar Komen atau Pendapat anda..

PENAFIAN

Hakcipta terpelihara 2017. Setiap yang ditulis di ZONE KLIK TO SIHAT merupakan ilmu pengetahuan mengenai kesihatan dari pelbagai sumber dan rujukan dari internet mahupun buku-buku panduan berkaitan dengan kesihatan. Penulisan, panduan,tutorial dan pembelajaran di dalam bolg ini bukanlah satu arahan atau saranan dari pihak profesional. Penggunaan ilmu atau pembelajaran dari isi kandungan blog ini adalah bukan seratus peratus muktamad.Pihak ZONE KLIK TO SIHAT tidak akan bertanggungjawab atau jaminan terhadap ketidak-lengkapan dari setiap panduan,tutorial dan pembelajaran yang ditulis di dalam blog ini sama ada tersurat mahupun tersirat. Setiap penulisan yang ada di dalam blog ini kemungkinan terdapat informasi yang sudah dikemas kini dari pihak sumber dan rujukan. Pihak ZONE KLIK TO SIHAT tidak akan bertanggungjawab atas risiko mendapat informasi yang belum dikemas kini terutamanya di artikel yang lepas-lepas. Pihak ZONE KLIK TO SIHAT berhak untuk mengubah atau memperbaharui informasi di dalam blog ini setiap masa.


Sofinah Lamudin - ZONE KLIK TO SIHAT.