Salam kesihatan buat pembaca K2S.

Manfaat buah epal dalam kesihatan boleh mencegah penyakit alzheimer, parkinson, organ hati, perut, jantung, batu karang, sembelit, anemia dan kencing manis. Siapa sangka fakta epal yang mengangumkan ini! Mengamalkan pengambilan buah epal sebiji sehari boleh membantu kita untuk mengekalkan kesihatan selain dari penyakit yang disenaraikan tadi. Seperti rematik, gangguan mata, gaut dan kanser. Fakta epal yang mengagumkan untuk kesihatan ini juga membantu dalam mengurangkan kelemahan, memberikan kelegaan daripada disentri dan menggalakkan pencernaan. Malah, epal juga membantu dalam penjagaan pergigian dan kulit!



APAKAH YANG TERKANDUNG DI DALAM BUAH EPAL?

Epal mempunyai beberapa jenis pemakanan seperti vitamin C, vitamin K, vitamin B6, dan riboflavin. Selain itu, epal juga mengandungi beberapa jenis mineral seperti potassium, copper, magnesium dan mangan. Malah, epal adalah sumber serat makanan yang sangat baik. Dalam satu hidangan tunggal buah epal, mengandungi 12% keperluan serat untuk sehari. Epal juga mempunyai pakej lain seperti mengandungi fitonutrien dan flavonoid seperti quercetin, epicatechin, phloridzin dan sebatian polifenol yang lain.

APAKAH MANFAAT BUAH EPAL KEPADA KESIHATAN?

Bantuan Dalam Pencernaan
Disebabkan buah epal merupakan sumber serat yang baik, ia membantu melancarkan sistem pencernaan. Pengambilan buah epal yang kerap dan konsisten boleh memastikan pergerakan usus menjadi lancar dan mencegah masalah sembelit dan masalah lain yang berkaitan dengan perut. Serat merupakan elemen paling penting dalam apapun jenis diet yang kita amalkan. Epal juga boleh membantu mengeluarkan bahan dan sisa buangan ketika membuang air besar dengan mudah melalui saluran pencernaan. Selain itu, ia boleh merangsang gerakan peristaltik supaya kontrak ototnya sesuai dan bergerak bersama. Dan akhirnya, boleh melepaskan jus gastrik dan pencernaan untuk memastikan penyerapan nutrien yang cekap. Dalam masa yang sama juga boleh menyingkirkan kolestrol berlebihan keluar dari urat dan arteri untuk memastikan kesihatan jantung yang betul dan mengurangkan potensi ateroklerosis.

Mencegah Kanser
Peranan epal dalam mencegah kanser telah menjadi subjek kajian untuk beberapa tempoh. Walaupun mereka telah menunjukkan peningkatan yang sederhana dalam mengubati pelbagai kanser, terutamanya kanser payu dara dan kolon, penemuan yang paling penting adalah mengenai kanser paru-paru. Apel menunjukkan kapasiti yang berbeza dan tidak dapat dinasikan untuk mengurangkan kanser paru-paru dan memperlahankan penyebarannya jika ia berkembang. Hipotesis banyak menyebutkan berkenaan kandungan fitonutrien yang tinggi, termasuklah kaempferol dan quercetin, tetapi mekanisme yang tepat berkenaan kesan epal terhadap kanser masih ingin diketahui lebih lanjut.

Meningkatkan Kesihatan Usus
Salah satu perkara yang paling penting tetapi sering terlepas pandang oleh kita adalah berkenaan bakteria baik dalam usus dan tubuh kita. Apel mampu membantu dalam meningkatkan fungsi bakteria baik yang hidup di dalam usus besar kita. kajian awal menunjukkan bahawa epal boleh merangsang metabolisme dalam saluran penghadaman dan juga mengimbangi bakteria dalam tubuh kita. Oleh itu, ia boleh membawa kepada kesihatan dengan memaksimumkan pengambilan nutrien dan menghapuskan bakteria jahat dan toksin berbahaya dalam tubuh.

Merawat Anemia
Epal adalah buah yang kaya dengan zat besi. Oleh itu ia boleh merawat dan mengubati anemia. Anemia adalah kekurangan hemoglobin dalam darah yang boleh diperbaiki dengan pengambilan zat besi. Hal ini kerana zat besi adalah sebahagian penting dalam metabolisme sel darah merah. Dengan meningkatkan sel darah merah dalam badan, kita bukan sahaja boleh menghalang anemia tetapi juga boleh memastikan pengoksidaan sistem organ penting untuk memastikan ia berfungsi dengan baik.

Mengurangkan Kelemahan Tubuh Badan
Epal juga dikenali sebagai buah yang boleh menghilangkan kelemahan, menambah semangat dan daya hidup kepada orang yang lemah. Oleh itu, pesakit selalu diberikan epal untuk membantu mereka pulih dengan cepat dari penyakit mereka. Jika anda mahu menambah berat badan selepas sakit, epal mesti menjadi sebahagian dari diet harian anda. Epal boleh membantu dalam menyahtoksik badan dan meningkatkan kesihatan secara keseluruhan. Walaupun epal tidak mengandungi sejumlah besar protein, gabungan sebatian antioksidan dan protein yang terdapat pada epal boleh memainkan peranan penting dalam mencegah kelemahan dan meningkatkan otot.

Kawalan Diabetes
Kawalan gula dalam darah adalah penting bagi mereka yang menderita dengan penyakit diabetes. Kandungan polifenol dalam buah epal telah dikaitkan secara langsung denga mengurangkan pengambilan karbohidrat oleh tubuh badan. Hal ini boleh mengurangkan turun naik paras gula yang berlaku dalam aliran darah di mana ia adalah salah satu cara dalam mencegah diabetes. Polifenol juga menyerap glukosa dalam saluran penghadaman kita dan merangsang pembebasan insulin dari pankreas kita, yang juga perlu untuk mengekalkan paras gula dalam darah. Akhirnya polifenol merangsang insulin pada sel-sel di seluruh badan kita, yang mempercepatkan penyingkiran gula dari aliran darah kita dan membawanya ke sel-sel kita untuk metabolisme dan fungsi orang yang betul.

Penjagaan Gigi
Memakan buah epal boleh membantu membersihkan gusi dan gigi serta boleh mengurangkan rongga gigi. Apabila kita memakan buah epal, serat di dalamnya akan membersihkan gigi kita. Sementara itu juga, sifat antibakteria buah epal boleh menyingkirkan bakteria dan virus dari menjangkiti tubuh. Epal juga boleh merangsang rembesan air liur di mana ia adalah merupakan sebatian dari alkali. Ini bermaksud ia akan mengurangkan lagi keupayaan bakteria untuk berkembang dan merebak di dalam mulut.

Mencegah Penyakit Alzheimer dan Parkinson
Epal menunjukkan kesan positif terhadap isu neurologi terutamanya dalam dua penyakit paling tragis iaitu Alzheimer dan Parkinson. Kesan antioksidan oleh semua sebatian fitonutrien dalam epal pasti membantu mengurangkan penyakit Alzheimer kerana kemerosotan otak yang membawa kepada penyakit Alzheimer telah dikaitkan dengan aktiviti radikal bebas. Epal juga meningkatkan asetilkolin di otak yang dihubungkaitkan dengan kepekaan, penyelesaian masalah dan ingatan manusia. Dari segi penyakit Parkinson pula, buah epal boleh menghentikan pecahan sel saraf penghasil dopamin secara beransur-ansur.

...bersambung ke #10 : Fakta Epal Yang Mengagumkan - Part 2.

Sumber : Organic Facts.

Sekian.


Terima kasih kerana sudi membaca ilmu kesihatan ini. Jangan lupa menghantar komen anda.

Sekiranya anda ingin mendapat artikel kesihatan melalui email setiap kali saya kemaskini entry blog ini, anda boleh mengisikan nama dan email anda di dalam borang di bawah. Terima kasih.


Tidak mahu terlepas artikel
kesihatan daripada
KLIK TO SIHAT?
Ingin menjadi pembaca setia
KLIK TO SIHAT?
Sila isikan nama dan
alamat emel anda SEKARANG!
NAMA :
ALAMAT EMEL :
TIADA Spam.
Saya sangat menghormati
privacy anda.

0 Ulasan

PENAFIAN

Hakcipta terpelihara 2017. Setiap yang ditulis di ZONE KLIK TO SIHAT merupakan ilmu pengetahuan mengenai kesihatan dari pelbagai sumber dan rujukan dari internet mahupun buku-buku panduan berkaitan dengan kesihatan. Penulisan, panduan,tutorial dan pembelajaran di dalam bolg ini bukanlah satu arahan atau saranan dari pihak profesional. Penggunaan ilmu atau pembelajaran dari isi kandungan blog ini adalah bukan seratus peratus muktamad.Pihak ZONE KLIK TO SIHAT tidak akan bertanggungjawab atau jaminan terhadap ketidak-lengkapan dari setiap panduan,tutorial dan pembelajaran yang ditulis di dalam blog ini sama ada tersurat mahupun tersirat. Setiap penulisan yang ada di dalam blog ini kemungkinan terdapat informasi yang sudah dikemas kini dari pihak sumber dan rujukan. Pihak ZONE KLIK TO SIHAT tidak akan bertanggungjawab atas risiko mendapat informasi yang belum dikemas kini terutamanya di artikel yang lepas-lepas. Pihak ZONE KLIK TO SIHAT berhak untuk mengubah atau memperbaharui informasi di dalam blog ini setiap masa.


Sofinah Lamudin - ZONE KLIK TO SIHAT.