Salam kesihatan buat pembaca K2S.

Semoga anda sihat sejahtera. Pernahkah anda terfikir-fikir bagaimana agaknya mereka yang vegetarian itu mampu mengawal nafsu makan? Tambahan pula apabila pergi ke majlis perkahwinan atau kenduri kendara yang menghidangkan makanan sedap-sedap belaka? Bukan itu sahaja, jika makan di luar pun, yang kita nampak makanan yang menonjol sudah pasti makanan seperti Daging Kari, Kari Kambing, Ayam masak merah dan bila Hari raya? Rendangg!! Oh TIDAK!

Kalau hari raya, setahun sekali, rasanya vegetarian tak ambil kisah sangat untuk makan sekali setahun. Tapi pastikan lepas hari raya sudah tidak makan makanan seperti itu. Tetapi, kemungkinan besar juga, individu vegetarian ini kuat mentalnya. Langsung tidak menyentuh makanan seperti daging, ayam dan makanan yang berlemak. Bagaimana mereka lakukan?



Apa kata kita bincangkan. Di bawah ada beberapa tips untuk menjadi seorang vegetarian.

Pertama.
Tanyakan kepada diri anda, mengapa ingin menjadi Vegetarian? Jangan sesekali untuk bertanya kepada diri sendiri bagaimana untuk melakukannya kerana apabila anda mempunyai jawapan daripada soalan "Mengapa" , secara automatiknya anda akan tahu caranya. Hal ini kerana, soalan mengapa itu merangsang anda untuk melihat sejauh mana kebaikan menjadi vegetarian. Anda akan menyearaikan kebaikan menjadi seorang vegetarian.

Sekiranya jawapan anda untuk soalan "mengapa" itu sangat banyak manfaatnya kepada diri anda dan keluarga anda, maka bersungguh-sungguh lah untuk menjadi seorang Vegetarian.

Kedua.
Jika sudah benar-benar membuat keputusan untuk menjadi seorang yang sihat dan cergas dengan menjadi seorang Vegetarian, cuba pusatkan fikiran dan keperibadian yang positif terhadap diri sendiri seperti yakin bahawa anda boleh melakukannya.

Ketiga.
Buat perubahan jadual makanan anda sedikit demi sedikit secara berperingkat. Hal ini kerana badan memerlukan masa untuk menyesuaikan diri dengan cara pemakanan yang baru. Saya mencadangkan anda untuk menulis setiap rancangan pemakanan anda mengikut mingguan dan harian. Anda perlu wajibkan sayur di dalam makanan atau hidangan anda. Disebabkan anda masih pemula untuk menjadi Vegetarian, anda boleh menukar cara pemakanan dengan mengurangkan memakan daging mungkin hanya seminggu sekali dua. Seterusnya hanya sekali seminggu sehingga tiada daging di dalam menu harian anda.

Keempat.
Ketika menghidangkan makanan, pastikan makanan berbeza-beza seperti kacang-kacangan, tempe, sayuran yang beraneka warna agar anda merasa seronok untuk memakannya dan ia kelihatan lazat.

Kelima.
Kerap menukar menu sayuran harian anda mengikut resepi yang berbeza seperti ala masakan India, China dan masakan yang lain-lain.

Keenam.
Anda perlu perbanyakkan meminum air putih (Dengan menjadi Vegetarian , tubuh anda akan begitu banyak serat untuk mencerna). Dengan memperbanyakkan minum air putih ia akan lebih memudahkan pencernaan.

Ketujuh.
Jangan lupakan nutrisi lain seperti protein dan kalsium. Anda boleh mendapatkan sumber protein dengan makanan kacang-kacangan dan kalsium dengan susu.

Kelapan.
Hindari makanan bergoreng, santan, telur dan jangan terlalu mengambil garam dan gula tetapi banyakkan memakan buah-buahan.

Bahan Bacaan : Diet Seimbang
Bahan Bacaan : Cara dan panduan bekam


Mengapa agaknya hidup tanpa pengambilan daging?

Ketika Allah SWT enciptakan Adam dan Hawa , diurukan bersaa petunjuk yang benar mengenai bahan-bahan yang perlu mereka makan. Allah SWT berfirman, "Lihatlah , aku memberikan kepadamu segala tumbuh-tumbuhan yang berbiji diseluruh bumi dan segala pohon-pohon yang buahnya berbiji , itulah yang akan menjadi makananmu.."

Selepas Adam dan Hawa dihalau dari Syurga, makanan semulajadi terdiri dari buah-buahan, kekacang dan gandum telah disesuaikan dengan seluruh tanaman seperti semak, rumput dan tumbuh-tumbuhan yang terdapat di atas padang. Ribuan tahun kemudiannya, selepas bencana banjir pada zaman Nabi Nuh, berlaku kerosakan pada semua tanaman dan Allah SWT mengizinkan haiwan dijadikan sebagai makanan. Allah SWT berfirman, "segala yang bergerak dan yang hidup akan menjadi makananmu. Aku telah memberikan semua itu kepadamu sama seperti tumbuh-tumbuhan hijau..".

Setiap individu yang berkeinginan tinggi untuk hidup sihat dan panjang umur perlu serius menerima kemungkinan menjadi Vegetarian. Walaupun ia nampak remeh, dewasa ini galakkan untuk menjadi vegetarian sedang mengalami arus kemasyuran yang baru. Masyarakat sudah mula memahami bahawa mencari bahan makanan dari tumbuh-tumbuhan lebih bijaksana daripada encari bahan makanan dari daging haiwan.




Mungkin anda mengganggap bahawa seseorang itu tidak akan berusaha keras untuk melakukan pekerjaan yang berat sepanjang hari dengan hanya memakan nasi, sayur-sayuran dan buah-buahan. Mungkin juga anda tidak perasan bahawa lembu, kuda dan gajah menunjukkan kekuatannya yang menakjubkan sedangkan haiwan-haiwan ini hanya makan tumbuh-tumbuhan. Harimau pula akan daging tetapi tenaganya yang kuat itu hanya bertahan untuk seketika dan harimau tidak memiliki kekuatan untuk bekerja.
Bahan Bacaan : Penawar resdung,gout dan Migrain


Sekian.


Terima kasih kerana sudi membaca ilmu kesihatan ini. Jangan lupa menghantar komen anda.

Sekiranya anda ingin mendapat artikel kesihatan melalui email setiap kali saya kemaskini entry blog ini, anda boleh mengisikan nama dan email anda di dalam borang di bawah. Terima kasih.



Tidak mahu terlepas artikel
kesihatan daripada
KLIK TO SIHAT?
Ingin menjadi pembaca setia
KLIK TO SIHAT?
Sila isikan nama dan
alamat emel anda SEKARANG!
NAMA :
ALAMAT EMEL :
TIADA Spam.
Saya sangat menghormati
privacy anda.



0 Ulasan

PENAFIAN

Hakcipta terpelihara 2017. Setiap yang ditulis di ZONE KLIK TO SIHAT merupakan ilmu pengetahuan mengenai kesihatan dari pelbagai sumber dan rujukan dari internet mahupun buku-buku panduan berkaitan dengan kesihatan. Penulisan, panduan,tutorial dan pembelajaran di dalam bolg ini bukanlah satu arahan atau saranan dari pihak profesional. Penggunaan ilmu atau pembelajaran dari isi kandungan blog ini adalah bukan seratus peratus muktamad.Pihak ZONE KLIK TO SIHAT tidak akan bertanggungjawab atau jaminan terhadap ketidak-lengkapan dari setiap panduan,tutorial dan pembelajaran yang ditulis di dalam blog ini sama ada tersurat mahupun tersirat. Setiap penulisan yang ada di dalam blog ini kemungkinan terdapat informasi yang sudah dikemas kini dari pihak sumber dan rujukan. Pihak ZONE KLIK TO SIHAT tidak akan bertanggungjawab atas risiko mendapat informasi yang belum dikemas kini terutamanya di artikel yang lepas-lepas. Pihak ZONE KLIK TO SIHAT berhak untuk mengubah atau memperbaharui informasi di dalam blog ini setiap masa.


Sofinah Lamudin - ZONE KLIK TO SIHAT.