Khamis, 27 Februari 2014

#04 : Bagaimana atlet mampu menjadi juara?

Apakah rahsia kemenangan dan kemasyuran atlet? Apakah pemakanan dan gaya hidup atlet sehingga mereka mampu sentiasa cergas dan bertenaga?

Sekiranya anda masih seorang yang vegetarian, saya menyarankan anda melihat sendiri satu keputusan ujian ini terhadap diri anda sendiri.

Apakah jenis makanan anda setiap hari? Daging? Kentang? Ayam goreng? Makanan berlemak? Sekiranya ya, anda cuba memakan makanan yang berlainan dan cuba lakukan ujian seperti di bawah.




Ujian pertama - Pada hari pertama.
Pada hari pertama, anda memakan makanan seperti lemak haiwan, daging, ayam goreng, mentega dan telur sebagai menu anda pada hari tersebut.
Kemudian , anda mengayuh basikal pada waktu petang. Rekod masa berapa lama kah anda mampu mengayuh basikal anda pada hari tersebut. Jika anda tidak mempunyai basikal atau pun tidak mahu menggunkan basikal, anda boleh berlari (Pastikan tidak lupa membuat sesi 'warm up' sebelum melakukan aktiviti jogging atau berlari).

Ujian kedua - Pada hari kedua dan seterusnya.
Pada ujian kedua ini, anda perlu menukar makanan anda sedikit demi sedikit kepada makanan yang lebih sihat dan berkualiti seperti daging , kentang, lobak merah dan mentega. Pada waktu ini, anda mungkin masih dalam permulaan dalam menukar makanan anda. Mungkin masih terselit makanan seperti ayam dan daging tetapi tidak terlalu kerap. Namun , sayur dan buah-buahan adalah diwajibkan ada dalam makanan anda pada ketika ini walaupun masih memakan daging.
Kemudian, anda lakukan perkara yang sama seperti ujian pertama dengan berlari atau berbasikal. Rekod masa anda berlari/ berbasikal. Lihat keputusannya. Adakah masih sama? Atau ada peningkatan? Adakah anda mampu berlari lebih lama atau lebih jauh berbanding sebelum ini?

Ujian ketiga - Pada hari seterusnya atau minggu selanjutnya.
Pada ujian ketiga ini, anda perlu pastikan makanan anda sudah bertukar kepada yang lebih sihat tanpa daging dan makanan yang berlemak, santan dan makanan yang berkolestrol tinggi.
Anda ambil makanan seperti makanan berkarbohidrat tinggi seperti roti, kentang,jagung,sayur-sayuran dan buah-buahan. Anda lakukan perkara yang sama seperti dalam ujian pertama dan ketiga... saya yakin anda akan terkejut melihat keputusan masa larian dan berbasikal anda lebih baik berbanding sebelumnya.

Dr. Per Olof Astand, pakar ilmuan Sweden telah melakukan ujian untuk menentukan makanan yang terbaik dan mampu meningkatkan daya ketahanan tubuh bagi para olahragawan. Sembilan individu atlet telah dipilih untuk mencuba menu makanan yang berbeza selama tiga hari. Menu yang makanan yang diberikan ialah seperti yang berikut.

Fasa I
Pada fasa ini diberikan makanan bercampur seperti kentang goreng, daging , lobak , mentega dan sebagainya. Hasil kajian menunjukkan mereka mampu mengayuh basikal selama 114 minit.

Fasa II
Pada fasa ini diberikan makanan berprotein tinggi dan lemak haiwan seperti daging, ikan , mentega dan telur. Selepas itu para atlet diminta mengayuh basikal statik. Hasil kajian menunjukkan mereka mampu mengayuh basikal selama 57 minit.

Fasa III
Pada fasa ini diberikan makanan berkarbohidrat tinggi seperti roti, kentang, jagung , sayuran dan buah-buahan. Selepas itu, para atlet diminta mengayuh basikal statik. Hasil kajian menunjukkan mereka mampu mengayuh selama 167 minit.

Dari hasil ujian tersebut dapat dilihat bahawa daya ketahanan atlet yang menggunakan menu vegetarian hampir tiga kali lebih besar daripada mereka yang mengambil pemakanan berdaging dan hasil penternakan yang lain.Tenaga para atlet yang mengambil menu vegetarian lebih cepat sembuh sehingga lebih bersedia untuk mengulangi ujian tersebut daripada pesaingnya.


Sekian.


Terima kasih kerana sudi membaca ilmu kesihatan ini. Jangan lupa menghantar komen anda.

Sekiranya anda ingin mendapat artikel kesihatan melalui email setiap kali saya kemaskini entry blog ini, anda boleh mengisikan nama dan email anda di dalam borang di bawah. Terima kasih.


Tidak mahu terlepas artikel
kesihatan daripada
KLIK TO SIHAT?
Ingin menjadi pembaca setia
KLIK TO SIHAT?
Sila isikan nama dan
alamat emel anda SEKARANG!
NAMA :
ALAMAT EMEL :
TIADA Spam.
Saya sangat menghormati
privacy anda.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih kerana sudi menghantar Komen atau Pendapat anda..

PENAFIAN

Hakcipta terpelihara 2017. Setiap yang ditulis di ZONE KLIK TO SIHAT merupakan ilmu pengetahuan mengenai kesihatan dari pelbagai sumber dan rujukan dari internet mahupun buku-buku panduan berkaitan dengan kesihatan. Penulisan, panduan,tutorial dan pembelajaran di dalam bolg ini bukanlah satu arahan atau saranan dari pihak profesional. Penggunaan ilmu atau pembelajaran dari isi kandungan blog ini adalah bukan seratus peratus muktamad.Pihak ZONE KLIK TO SIHAT tidak akan bertanggungjawab atau jaminan terhadap ketidak-lengkapan dari setiap panduan,tutorial dan pembelajaran yang ditulis di dalam blog ini sama ada tersurat mahupun tersirat. Setiap penulisan yang ada di dalam blog ini kemungkinan terdapat informasi yang sudah dikemas kini dari pihak sumber dan rujukan. Pihak ZONE KLIK TO SIHAT tidak akan bertanggungjawab atas risiko mendapat informasi yang belum dikemas kini terutamanya di artikel yang lepas-lepas. Pihak ZONE KLIK TO SIHAT berhak untuk mengubah atau memperbaharui informasi di dalam blog ini setiap masa.


Sofinah Lamudin - ZONE KLIK TO SIHAT.